17 december 2007

Julcocktails

Det är ett grundläggande drag i cocktailkomponerande att man inte väjer för att återvinna smakblandningar som har satts ihop av andra. Likörer, smaksatta starkviner, patentmediciner – allt blandas skamlöst in i drinken för att få fram den önskade smakbalansen.

Det är en respektlöshet och kompromisslöshet som tilltalar mig mycket. Jag tänker mig att cocktailens inställning till drycksammansättning har en motsvarighet i musikstilen house och andra inriktningar inom musiken som bygger på sampling och ommixning. Det är resultatet som räknas, inte i första hand hantverket (även om såväl bartendrar som diskjockeyer förvisso kan åtnjuta viss respekt för fingerfärdighet). Varför gå omvägen att själv producera allting från enkla råvaror? Varför inte bara plocka russinen ur vad man får tag på och sätta ihop det till en fulländad blandning!

En förbisedd drinkingrediens som passar perfekt in i den filosofin är glögg. Att den är förbisedd beror antagligen dels på att glögg är en så skandinavisk angelägenhet, och Skandinavien är ju inte precis cocktailvärldens medelpunkt; dels på att smaken av glögg för oss skandinaver är så tätt förbunden med julen att vi inte tycker att glöggsmaken passar vid andra tider på året.

Men i jultid (och kanske så långt fram som till nyår) finns det förstås ingen anledning att inte sätta ihop en och annan cocktail med smaker av glögg och andra julkryddningar. Det är förvånansvärt enkelt att få bra resultat. En utmärkt startpunkt för den som vill börja experimentera med egna cocktailrecept.

Här följer några utfall av mina egna försök. Lyckade, tycker jag själv, men inte på något sätt de fulländade juldrinkarna. Prova recepten eller ta dem bara som bas eller inspiration till egna experiment. Kom ihåg att det är smaken på resultatet som räknas, inte något trams om korrekthet eller autenticitet.

Julmanhattan

Manhattan har redan en ingrediens med väldigt mycket julkänsla i smaken: Angostura Bitters. Så ett enkelt sätt att ge en Manhattan mer julkänsla är förstås att ösa i mer Angostura.

Men ännu effektivare är att helt enkelt byta ut vermouthen mot glögg. Bittersen kan därmed, om man vill, uteslutas helt.

5 cl amerikansk whiskey
2 cl starkvinsglögg

Rör med is och sila ner i ett cocktailglas. Som dekoration kan användas det vanliga Maraschinokörsbäret, eller kanske något med starkare julanknytning?

Julmartini

Även i en Martini funkar det enkla tricket att byta ut vermouthen mot glögg. Gin och glögg går dock inte alltid så bra ihop, så min julmartini blir i stället en variant av Vodka Martini:

5 cl vodka
2 cl frisk (gärna vit) starkvinsglögg

Rörs som vanligt med is och silas till ett cocktailglas.

Till Martini nöjer jag mig normalt med 1 cl vermouth, men här är det ju glöggen som är huvudpoängen, så den kan man gott ta lite mer av.

Till den här drinken har jag själv med framgång använt årgångsglöggen Blossa 04, »vinteräpple«, som jag har en slatt kvar av och som det förstås är hög tid att göra slut på.

Christmas Cooler

Apelsin är en frukt som hör julen till. Kanske inte lika mycket som clementin, men apelsin passar bättre till den här drinken:

4 cl skotsk blended whisky
2 cl starkvinsglögg
2 cl nypressad apelsin

Fyll ett rakt högt glas med is, häll över ingredienserna och rör om.

Julalexander

Alexander är en välkänd after-dinner cocktail bestående av gin, vit kakaolikör och grädde, pudrad med muskot. (Varianten Brandy Alexander som istället görs med konjak och brun kakaolikör är kanske ännu mer känd.) För att ge den här drinken lite mer julkänsla använder jag mörk rom, som åtminstone för mig är lite mer julig även om jag inte kan förklara varför.

Här passar det inte att spä ut med glögg. Istället tillför jag Angostura Bitters, vilken som sagt också har kryddning med julassociationer.

4 cl god mörk rom
2 cl vit kakaolikör (Crème de Cacao)
2 cl grädde
5 stänk Angostura Bitters
Mald kryddnejlika

Skaka vätskorna med is och sila ner i ett cocktailglas. Pudra kryddnejlika över ytan.

Mina romkunskaper är synnerligen begränsade. Jag tog mitt första stapplande steg mot att utforska det rika utbudet av mörk rom genom att på måfå välja en flaska Grande Reserve Plantation Rum från Barbados från hyllan på Systembolaget. Eftersom jag inte smakat tillräckligt mycket seriös rom att jämföra med kan jag inte säga något bättre om smaken än att hänvisa till Systembolagets beskrivning, men rommen var i alla fall god och passar helt ok till den här drinken.

Läs också: Julcocktailsäsongen är här igen (2008).

intressant? om cocktail, jul, glögg. Foto av Janie Mehew (some rights reserved).


2 comments:

Anonym sa...

Hej! Ser att du har Angostura Bitters i en av dina drinkar, var i Sverige kan jag få tag på den? Vore väldigt tacksam för svar till min mail stensson.anna@hotmail.com Tack!

ctail sa...

Angostura bitters finns på systemet. Klicka på det i receptet ovan så får du fullständig info.