Som entusiastisk konsument av vissa av de kulturformer som frekvent
anklagas för att inspirera till våld är man förstås hjärtligt trött på de
rutinmässiga upprörda rapporter som alltid följer på »obegripliga«
våldsdåd, som det på Virginia Tech, om att gärningsmännen blivit
inspirerade av den ena eller andra filmen, tecknade serien, rollspelet
eller datorspelet. I de flesta fall är de påstådda sambanden bara
löjeväckande, som när Marilyn Mansons musik påstods vara
inspirationskälla till morden i Columbine.
Johan Croneman tror uppenbarligen på teorin att
Virginiamorden var filminspirerade. I lördagens DN (21/4) tycker han
att filmvetare och kritiker ska »sluta förneka sambanden« mellan
fiktivt och verkligt våld.
En referens till Cho Seung-Huis videoinspelning som Croneman använder för att belägga sambandet förvirrar mig:
»en pistol i varje hand, de pekar lite lätt åt sidorna.
›Talking to me?‹ Efter en sekund tänker jag på
Tarantino«. Menar han inte De Niro? Men det kanske inte fungerar
att än en gång anklaga en 30 år gammal filmklassiker av Martin
Scorsese.
Jag vet inte vem som förnekar att det någonsin skulle kunna förekomma
att en våldsverkare blir inspirerad av en film. Det är i så fall minst
lika idiotiskt som motsatsen. Vad som finns anledning att förneka är
däremot svepande slutsatser om att våldet beror på den ena
eller andra kulturyttringen.
Framför allt finns det anledning att reagera mot kraven på förbud
och censur som nästan alltid kommer i nästa andetag.
Förbud är verkningslöst
Om vi för ett ögonblick antar den tveksamma ståndpunkten att våldsfilm
har ett tillräckligt stort inflytande på skapandet av våldsverkare för
att det ska vara värt för samhället att försöka bli av med den, vad
ska samhället då göra? Liksom de flesta länder har Sverige redan en
statlig censurmyndighet för film som är fullständigt verkningslös. Den
finns bara kvar som alibi för politiker som vill kunna skicka
signaler om att de minsann inte gillar sånt där.
För dem som uppskattar kultur som etablissemanget fördömer är censur
ett irritationsmoment, men sällan något stort hinder. Inte i en
demokrati där informationsutbytet är någorlunda fritt. Så har det
alltid varit, och det är så nu mer än någonsin. Vill man effektivt
censurera vår tids media krävs det en samhällsapparat med Kinas eller
Nordkoreas effektivitet.
Det skulle inte vara värt det även om det fungerade
Att någonting har dåliga effekter är inte nödvändigtvis en tillräcklig
anledning att förbjuda det, inte ens att det orsakar mord och död.
Bilar orsakar astronomiskt många fler människors död än galna
massmördare men vi förbjuder inte bilar. Alkohol har ett mycket större
inflytande på mordfrekvensen än våldsfilm, men i vår del av världen
vill bara extremister förbjuda alkohol.
Visst skulle vi med lätthet kunna klara oss utan Chan-wook Parks
filmer, om det skulle rädda oss från massmördare. Men det är inte så
enkelt att man bara kan avskaffa Chan-wook Park och därmed bli av med
denna eventuella del av problemet. Någon måste bedöma och sätta
förbudsettikett på massor av film som möjligen skulle kunna
ha inspirerat till våld. Film som ger miljontals människor stor glädje
och varav den förkrossande majoriteten aldrig inspirerar några
mördare.
Risken att bli dödad på grund av en våldsfilm är så försvinnande liten
att det inte rimligtvis kan motivera en höjning av censurtrycket.
Det är tydligt att motivatitionen hos många censurivrare huvudsakligen ligger i att de blir
upprörda av att någon över huvud taget kan vilja se sånt där.
Spekulationerna om att det orsakar våld är snarare ett sätt att få
uppmärksamhet än anledningen till förbudskraven.
Obegripliga våldsdåd?
Jag ska motivera mina citationstecken kring obegripliga i
första stycket. För mig är inte våldsexplosioner som den på Virginia
Tech särskilt obegripliga. Potential till ondska och raseri är
någonting som finns i de flesta av oss. Massmördare är inte omänskliga
monster, de är i högsta grad mänskliga offer för våldsmekanismer som
finns i allas vår natur.
Den idealiserade bilden av människan som i grunden god får många att
slå ifrån sig tankar på att de själva eller deras närstående skulle
vara kapabla till avskyvärda handlingar. Man vill gärna att
massmördare ska vara obegripliga och uteslutas från det mänskliga
släktet. Men historien visar att det inte är så. Vanliga människor
blir lätt ondskans agenter när ondskan blir etablissemangets norm.
Detta borde vi alla vara medvetna om för att kunna skydda oss mot det,
och för att fortsätta att hålla våra mörka sidor i schack.
Att så många stillsamma och välanpassade människor uppskattar
exempelvis extrem våldsfilm är ett tecken så gott som något på att
våldstendenserna finns inom de flesta av oss. Även om våldsfilm kan
påverka några till att bli massmördare under inflytande av psykisk
sjukdom, hur vet vi att inte filmerna räddar minst lika många? Att få
leva ut sina mörka sidor i fantasin kan mycket väl göra en mer
harmonisk i verkliga livet.
intressant?
om
film,
censur,
Virginia Tech,
våld,
ondska
24 april 2007
Vem förnekar sambanden med filmvåld?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 comments:
Hej, bra inlägg..
jag undrar om jag skulle kunna få publicera detta på min facebookgrupp "över min döda kropp(filmvåldets bevarelsefront)" http://www.facebook.com/group.php?gid=8017310574
skicka ett mail till marcusmakingdollar@hotmail.com om du är intresserad!!
mvh bassen
Jag vet inte exakt vad det innebär – jag använder själv inte Facebook. Men du får gärna citera hela eller delar av inlägget om du anger och länkar till källan.
Skicka en kommentar