Vid det första
besöket i New York våren 2005 föll det sig så att vi dagen före
hemresan hade vår sista chans att besöka The Metropolitan Museum
of Art, med två timmar kvar till stängningsdags. Två timmar kan
nog vara tillräckligt för många museer, men till The Met är det
riktigt snålt. Men bättre än inget förstås.
Vi skildes åt redan i entrélobbyn, och gick omkring utan att se
varandra tills vi nära stängningsdags stötte på varandra i en
avdelning intill utgången. Det skulle ju inte vara så anmärkningsvärt
om vi bara bara råkat gå om varandra i två timmar, men det
häpnadsväckande var att när vi jämförde vad vi hade sett insåg vi att
vi inte över huvud taget varit på samma avdelning förrän vi hittade
varandra igen. Våra två promenader genom det gigantiska museet
överlappade över huvud taget inte!
Första mötet med Kentridge
Ett av konstverken som gjorde starkast intryck på mig på The Met var
ett verk som visades i en tillfällig utställning. En animation gjord
med enbildstagning på en kolteckning som ändras efter hand. Delar av
bilden suddas ut och nya ritas till, lite som Minilogues Hitchhikers Choice-video, fast mindre utflippat och
hantverksmässigt mycket mer avancerat. En tredimensionell film som
visar tidens flöde vid stranden där en man sitter och läser, somnar,
vågor slår in, människor går i vattnet, en oxe ruttnar till skelett.
(En djupare beskrivning kan man hitta i exempelvis Faye Hirschs artikel från Art in America om en
utställning på Marion Goodman Gallery.) Raderandet av
tidigare kolstreck är inte helt fullständig, så lite av tidigare
bilder lever hela tiden kvar och förstärker känslan av tidsflödet. Ett
ljudspår med afrikansk folkmusik tillför en lätt vemodig stämning.
Jag memorerade noggrant konstnärens namn, och glömde bort det innan
jag kommit till utgången.
På Malmö Konsthall
I veckan flydde jag tillsammans med trettonmånadersflickan undan
solgasset in på konsthallen som just nu visar verk av sydafrikanen
William Kentridge. Animationen på den stora projektionsduken fick mig
att tänka på filmen jag sett på The Met, men jag insåg inte omedelbart
att det var samma konstnär. Flickans tålamod räckte inte så länge
framför filmduken – trots att animationen vi såg innehöll en
katt – så vi blev inte kvar tillräckligt länge för att Tide
Table, den jag sett tidigare, skulle hinna dyka upp i loopen.
Flickan var betydligt mer fascinerad av den mörka salen med nio
filmprojektioner kring väggarna som utgör 7 Fragments for George
Méliès & Journey to the Moon. Dukarna visar dels animationen
Journey to the Moon, inspirerad av George Méliès Le voyage dans
la Lune (som brukar kallas den första science fiction-filmen),
dels en fantasifull version av Kentridge själv arbetande med
animationen.
Tavlorna gick vi förbi ganska snabbt, och den mekaniska
dockteaterliknande föreställningen Black Box/Chambre Noir
fick jag inte se mycket av innan det definitivt var dags att gå ut
till lekplatsen.
Jag hade redan bestämt mig för att komma tillbaka till utställningen
fler gånger, förhoppningsvis med flickan i sovande tillstånd, när vi
svepte förbi den stora projektionsduken en sista gång och jag fick
återse ett fragment av Tide Table, som jag i och med detta
kunde konstatera var titeln på strandanimationen.
Utställningen pågår fram till den 22 augusti, så jag har en god chans.
intressant?
om
konst,
animation,
Malmö Konsthall
12 augusti 2007
William Kentridge på Malmö Konsthall
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
0 comments:
Skicka en kommentar