04 juni 2008

Jag blir allt mindre hemlig

Jag fortsätter att skriva under pseudonym, men säkerhetstänkandet kring min anonymitet släpper allt mer – en utveckling som fick en skjuts av att Åsa outade mitt kön för några månader sedan. Man behöver numera inte vara alltför listig ens för att ta reda på mitt namn.

Nu har jag lagt till en om mig-text i högermarginalen också. Det är en sorts eftergift: jag skulle önska att man bara bedömde texterna utifrån vad det står i dem, inte att det spelade någon roll vem som skrivit dem. Men jag förstår att det ger viss osäkerhet att inte ha en aning om vem skribenten är. Jag skulle ju kunna vara en hemlig agent för någon kommersiell eller subversiv organisation. Det kan jag i och för sig fortfarande vara.

Bilden i min Bloggerprofil föreställer förstås inte egentligen mig, utan uppfinnaren Rotwang i Fritz Langs Metropolis. Han är bara en förebild för mig inom ett ytterst begränsat delspektrum av tillvaron. Jag har långt kvar till att bli lika cynisk som han. Lyckligtvis.


9 comments:

Anonym sa...

Egentligen var min outning ingen outning, jag chansade på ett kön som var motsatsen mot vad jag trodde för att få dig att bekräfta eller dementera. Jag lyckades ju också. :)

Åsa, http://zyrenna.webblogg.se/

Anonym sa...

Det är problemet när man bestämt sig för anonymitet, den blir mindre och mindre av den sorten. Av någon anledning, jag tror det beror på att en massa klantar börjar kommentera ens blogg ... och så kommenterar man tillbaka, och så tycker man att de är roliga och sen går det som det går. :-D

Fast det kan vara kul ändå.

ctail sa...

Thebe: det beror i mitt fall också på att man börjar fundera på om det verkligen är någon poäng med hemlighetsmakeriet. Om man inte skriver om sitt privatliv eller pekar ut vänner dvs.

ctail sa...

Åsa: du menar att du fortfarande var osäker på vilket kön jag tillhörde efter att vi träffats IRL! Jag trodde att du bara försade dig. (Internet vet att vi träffats innan du skrev det där, så det är ingen idé att du försöker undanhålla det.)

Z sa...

Dessutom är det herre (skräckgubbe?) på din profilbild och inte en dam.... man "hoppar till slutsatser"

ctail sa...

Men bilden av Rotwang lade jag till efter Det Stora Avslöjandet. (Har jag för mig i alla fall.)

Z sa...

Ursäkta En sak till:
"Jag skulle ju kunna vara en hemlig agent för någon kommersiell eller subversiv organisation. Det kan jag i och för sig fortfarande vara."

Jag får inte lov att berätta om jag är med i Sveriges Psykologiska Försvar eller inte.

Antar att samma regler gäller för dig. Det gör hela situationen ännu klurigare....

ctail sa...

Säkert att du inte sagt för mycket redan i så fall? Att du inte får berätta om du är med i SPF måste väl innebära att du har ett åtagande för SPF.

Såvitt jag vet gäller den regeln inte mig.

Z sa...

Ctail:
;) Men om åtagandet ENDAST gäller för den medborgare som jobbar för organisationen ifråga,
så kan mna fråga sig om inte Sverige är i knipa.