Alliansen vill att man ska få
betyg från årskurs fyra i skolan, och koalitionen
från årskurs sju. Jag funderar på vad jag skulle svara om någon
frågade mig vilket jag föredrog, men jag har så klart svårt att se att
det spelar så stor roll. Jag har varit anhängare av betyg, men numera
är jag tveksam, inte bara till dem, utan till vad skolan ska göra över
huvud taget.
Skolan har två huvuduppgifter: utbildning och samhällsfostran. Frågan
är om den klarar dessa uppgifter. Skolan ser ut som den gör av
historiska skäl. För att vi vant oss vid att skolan, ungefär i den
form den haft och har, är något som är naturligt att spendera 10–15 år
av livet på. Knappast för att man har tänkt efter vilka effekter man
vill att skolan idag bör ha, och utformat en institution för att lösa
den uppgiften.
Samhället ser idag så fantastiskt annorlunda ut än det gjorde när
skolan utformades, och den allra största förändringen har inträffat
under de senaste tio åren. I den miljö av sammankopplade människor och
maskiner där vi idag redan lever, och framöver kommer att leva i allt
högre grad, kan man fråga sig om det verkligen är skolan som vi känner den, eller ens något
som alls förtjänar att kallas skola, som lämpligast ger barnen den
utbildning och samhällsfostran de behöver för att fungera där ute.
Tveksamt.
Så hur ska skolan, eller det som ersätter den, se ut i framtiden? Jag
har ingen aning, tyvärr. Och vad som är värre, jag kan inte se att
någon annan verkar ha det heller. Man hade kunnat hoppas på visioner
från politiskt håll, men nej, den politiska diskussionen handlar om
sådant som ifall man ska ha »betyg« från »årskurs fyra« eller »årskurs
sju«.
De stora politiska partierna har gått från att ta tillvara mäktiga
samhällsgruppers intressen till att bli idélösa
röstmaximeringsmaskiner. Partipolitiken är numera en tävling om vem som är
bäst på att med taktiska medel skaffa sig röster. Acceptansen för den
cynismen har gått så långt att när politiker någon gång vågar låta bli
att vara populister och deklarera vad de verkligen anser, då blir de
anklagade för att inte »lyssna på vad folk vill«.
Det främsta alternativet till de visionslösa röstfiskarna som
gårdagens intressepartier blivit till, det är ett parti som egentligen
inte vill finnas. Jag är ingen passionerad tillskyndare av
Piratpartiet, det
har sina problem, till stor del kanske orsakade av just det faktum att
det inte vill finnas. (Det är till exempel inte den bästa
förutsättningen för att rekrytera lämpliga människor till att sitta i
riksdagen.) Men Piratpartiet behövs, så fruktansvärt mycket.
De vanliga politikerna är duktiga (nåja) på vackra ord, men vad gäller
Piratpartiets huvudfrågor – demokratiska fri- och rättigheter på
Internet och annorstädes – har politiker i maktställning under de senaste
mandatperioderna konsekvent visat att orden bara var ord. Thomas
Bodströms polisstatsfasoner har kritiserats från »höger«-håll, men
Alliansen ersatte honom med en justitieminister som inte visar annat
än öppet förakt för grundläggande rättsliga principer.
Visst kan man hävda att piratrörelsen – om det nu är en rörelse (dess
motvillige huvudideolog Rasmus Fleischer vill
inte kännas vid den beteckningen, och blir f.ö.
berättigat ursinnig om någon sätter etiketten Piratpartiet på honom) –
inte är lämpad att organiseras som ett politiskt parti. Men det är
inte heller Piratpartiets syfte. Det är bara ett av pirathydrans många
huvuden, utformat för att tvinga på parlamenten lite vett: lite av det
demokratiska patos de forna intressepartierna allt mer visat sig
sakna, lite medvetenhet om den samhällsutveckling som
demokratiseringen
av informationsmedlen innebär.
Om och när Piratpartiet och andra delar av den piratiska hydran
lyckats med sin Operation Defrost, som Karl Palmås skriver om
i antologin
Kunskap
Kommunikation Kontroll, och fått igenom ett idémässigt
generationsskifte i parlamenten, då kan partiet begravas. Få kommer
att sörja.
09 juli 2010
Skol- och annan politik och partiet som inte vill finnas
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 comments:
Det är en nödlösning, helt klart, men det är samtidigt en vedertagen sanning att man bäst påverkar politiker genom att ta deras jobb.
Bra inlägg för övrigt.
Min omedelbara tanke ang hela betygsdiskussionen är att den förutsätter att alla lärare sätter rättvisa betyg, vilket inte är i närheten av sanningen.
Det är förstås lättare att se ut som om man värnar utbildningen genom att fatta ett beslut om betygen, snarare än att diskutera i vilken mån de alls ger ett rättvist mått på kunskaper.
Oavsett om de är rättvisa kan de dock funka som motivation, vilket varit mitt argument tidigare. Det gjorde de för mig. Men om det är relevant nu, eller egentligen om det någonsin varit det, har jag på senare år blivit väldigt osäker på.
Skicka en kommentar