Ni väntade er antagligen inte att den till synes abrupt avbrutna
monologen (som förstås gärna får bli en dialog – använd i så fall
kommentarfältet) om
min skivsamling skulle få en fortsättning, men då
misstog ni er! Här kommer tredje delen av möjligtvis fyrtiosju.
Aphex Twin: Drukqs Den senaste
Aphexproduktionen jag införskaffat, om man undantar
skåpmatssamlingen 26 Mixes for Cash, men när jag kollar
Richard D. James
diskografi ser jag att det kanske inte bara beror på
att jag förflyttat mig förbi hans typ av musik (vilket jag nog
egentligen hade redan när den kom ut), utan det är tydligen
fortfarande hans senaste »studioalbum«. När det kom visade det att
också Aphex själv var på väg: en utveckling från tidigare skivor som
gör denna till en av hans intressantaste. Den växlar mellan å ena
sidan spröda, lätt melankoliska, spår och å andra sidan fett ös med
melodiska trummor som liknar den drill 'n' bass-musik som
gjorde Squarepusher känd. Den självklara precision med vilken han
slänger ur sig det där vansinnesrytmhamrandet får Aphex musikaliska
genialitet att framstå med lysande tydlighet. Artister som
specialiserat sig på den typen av musik och arbetat med den i åratal
får den ändå knappast någonsin att låta så elegant som denna
stilmässiga avstickare från Aphex gör.
Hjältar En bränd cd
som Ola satte
samman till mig på tiden när cd-brännare fortfarande var exotiska.
Huvudnumret är Aphex Twins remix av Philip Glass version av David
Bowies Heroes, som fanns på en mini-cd som jag tror följde
med som bonus till den japanska utgåvan av Glass Heroes
Symphony. Aphex kan tyckas ha gjort det ganska lätt för sig – han
har helt enkelt tagit Glass stråkversion och mixat in Bowies isolerade
sångstämma från originalversionen, plus lite extra ljudtrix – men
resultatet är helt fantastiskt, och Aphex handlag vid mixerbordet är
antagligen en förutsättning för att det blivit så harmoniskt fulländat.
Mitt försök att kopiera Olas skiva till kassettband blev inte
audiofilt tillfredsställande, så Ola brände den här när han fick
tillfälle och fyllde på med annat han tyckte att jag borde ha. Den
fullständiga spårlistningen är som följer:
1 David Bowie, Philip Glass: »Heroes« (Aphex Twin Remix)
2 ProjeKct Two: 21st Century Man
3 Lee »Scratch« Perry & Dub Syndicate: Train to Doomsville
4 The Sugarcubes: Birthday (Icelandic)
5 Gunnar Svensson: An Dante
6 Billy May: Rudolph the Red-Nosed Reindeer Mambo
7 Williams Fairey Band: What Time Is Love?
8 Lou Reed, John Cale: Smalltown
9 Malcolm McLaren: Madam Butterfly
10 Povel Ramel, Siw Malmkvist: Skvalmusik.
11 Harald Paulsen: Kanonensong
12 Thomas Lindahl: Fasadklättraren dansar
13 Innocence: Natural Thing (No-One Here Gets Out Alive)
14 Allen Ginsberg: The Ballad of the Skeletons
15 Kronos Quartet: Purple Haze
16 Julee Cruise: Summer Hisses, Winter Tears
17 Jean-Luc Ponty: King Kong
18 The Orb: Little Fluffy Clouds
19 ProjeKct Two: Heavy ConstruKction
20 Nancy Wilson: What Are You Doing New Years Eve
Numera är inte bara cd-brännare mer lättillgängliga, utan också den där
Bowie–Glass–Aphex-låten. Den finns med på 26 Mixes for Cash (Uppdatering: fast enligt en kommentar tydligen inte heller där i audiofilt optimal version).
The David Arnold James Bond Project: Shaken and
Stirred En samling covers av James Bond-musik med olika
artister som jag gissar att David Arnold producerade för att meritera
sig för att bli John Barrys efterträdare som hovkompositör till
Bondfilmerna – vilket i så fall lyckades: de senaste fyra filmerna har
haft soundtrack av David Arnold. En ganska spretig skiva men med bra
Bondstämning och en del guldkorn.
Antipop Consortium: Arrhythmia Trots flera försök har
jag aldrig riktigt uppskattat hiphop. (Uppdatering: fast om jag tänker efter finns det ett eller annat exempel på artister med åtminstone starka element av hiphop som periodvis tillhört mina favoriter. De lär ju dyka upp i senare inlägg.) Det här är ett sådant försök,
som jag lockades till av de elektroniska tonerna och etiketten (Warp).
Jag lyssnade på den ett antal gånger, men det blev en återvändsgränd.
Excursions in Ambience: The Third Dimension
Ambientsamlingen som jag, och säkerligen många andra, införskaffat
enkom därför att den innehåller Sten i fokus-spåret som
saknas på båda de officiella cd-utgåvorna av
Aphex Twins Selected Ambient Works Volume II.
Louis Armstrong: The Best of the Red Hot Fives and
Sevens New Orleans-jazz är en genre som jag är ganska
entusiastisk för alltsedan mitt besök i staden 2005, och jag är
ständigt på jakt efter bra skivinspelningar både från guldåldern och,
i ännu högre grad, moderna versioner. Louis Armstrong är ju den
största stjärnan inom (bland annat) den sortens jazz, men jag har
aldrig riktigt fastnat för honom. Den här skivan köpte jag för att jag
tänkte att jag i alla fall skulle ge Louis en ordentlig chans, men jag
har inte lyssnat på den mycket. En djupare utläggning om New
Orleans-jazz tar jag i samband med någon skiva som betyder mer för
mig.
Autechre: Chiastic Slide Duon Autechre är, vid sidan
av Aphex Twin, ett av de största namnen på etiketten Warp, som framför
allt ger ut just denna sorts medelavantgardistisk huvudsakligen
brittisk elektronisk musik. Under något år under andra halvan av
1990-talet lyssnade jag utan jämförelse mest på Autechre av alla
artister, och jag var länge så komplett på allt de gett ut. Autechres
musik kan kallas minimal och abstrakt, men den var åtminstone inte vid
denna tid extrem. Nästan alla brukade gå med på att det de gjorde var
musik, även de som inte alls uppskattade den. Chiastic Slide
kom ut 1997 och det var den som gjorde mig till en total Autechre-fan.
Jag hade lyssnat en del på Tri Repetae men inte blivit
riktigt biten. Chiastic Slide hade ett öppnare för mig mer
lättlyssnat sound och intressantare rytmer. Som en hyllning till detta
verk, som jag nog under hela min Autechreperiod höll för att vara
deras främsta, använde jag termen chiastic slide i en
datalogisk publikation, för att beteckna en uppräkningsordning för par
av heltal som gick lite diagonalt fram och tillbaka. Jag spelade den
här skivan tillräckligt många gånger för att kunna nästan varenda ljud
utantill. Därför blev jag ytterligt förvånad när jag för ett tag sedan
lyssnade på den igen, för första gången på flera år, och den inte alls
kändes bekant alls, mer än till stilen och soundet. Det här är
verkligen inte musik som sätter sig i huvudet så att man inte
kan bli av med den. Den gör det till och med i mindre utsträckning än
en del musik som går avsevärt längre mot det abstrakta och minimala.
Antagligen var det bland annat det som tilltalade mig så mycket. Jag
gillade under den där perioden verkligen inte söta melodier och
harmonier.
Autechre: Amber Ett av duons tidigaste släpp, med betydligt
mildare och harmoniska ljud än vad som gjorde dem riktigt stora.
Autechre: ep7 Den här släpptes efter att jag slutat att vara
riktigt entusiastisk för Autechre, och jag minns inte precis hur den
låter. Men jag tycker mig minnas att speltiden på denna »ep« lustigt
nog var längre än på lp5 som släpptes strax före eller
efter.
Autechre: Basscad, ep En relativt tidig ep, som jag
har för mig var ganska perkussiv, och bra.
Autechre: Peel Session Spelades in för John Peels
BBC-radioprogram 1995, och hör musikaliskt därmed till samma
Autechreperiod som exempelvis Anti-ep:n, men gavs ut på skiva
först 1999, när Autechre annars lät helt annorlunda.
Autechre: Incunabula Duons albumdebut. Har för mig
att jag aldrig uppskattat den så mycket.
Autechre: Gantz Graf Tveklöst det mest svårlyssnade
från Autechre när den kom ut 2002. Till stora delar kakafoniska brus-
och slammerljud. Jag tyckte att den var intressant men kom aldrig
riktigt in i den. Utgåvan innehåller en cd och en dvd med en video på
och videon, av Alex Rutterford, är ganska fantastisk. Datorgrafik som
ser ut som en
CAD-ritning av någon sorts mekanisk konstruktion
på en datorskärm, men som ständigt ändrar sig i takt med musiken. Även
om musiken är svår att ta till sig ensam blir denna kombination av
bild och ljud fascinerande.
Autechre avslutas på nästa hyllsektion.
25 januari 2010
En hyllsektion nästan totalt dominerad av Warp Records
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 comments:
Hårdföra spektralanalytiker har konstaterat att Heroes-spåret på 26 Mixes For Cash mastrats från en mp3-fil i stället för (förkommen?) mastertejp, så den brända skivan bör, under förutsättning att de flesta bitar fortfarande är intakta, hålla en något högre ljudkvalitet.
Häpnadsväckande! Varför utgick de inte från den japanska cd:n i så fall, undrar man retoriskt.
Skicka en kommentar