07 januari 2008

Icke-reflexiva relationer på Jaiku

Jag har nu förstått något om Jaiku som jag inte förstått när jag skrev förra inlägget. Tydligen funkar inte Jaiku som de sociala nätnätverk som jag tidigare varit i kontakt med där kontakter är någonting ömsesidigt. På Jaiku kan Jonas vara min kontakt utan att jag behöver vara Jonas kontakt. Jonas behöver inte ens ha en aning om vem jag är. Att jag lägger till Jonas som min kontakt innebär i själva verket bara att jag prenumererar på hans Jaikuflöde, utan att han kan göra någoning för att hindra det. Gott så, men är det inte en gravt missvisande användning av ordet »kontakt«?

En skillnad mellan ett Jaikuflöde och en vanlig blogg är att man, om man vill, kan markera att endast kontakter ska få se vad som händer. Då tvingar man alla som vill läsa att lägga till en som kontakt, så att man får en förvarning och kan se till att inte jaika någonting olämpligt ifall blogginspektör Bodström börjar läsa. Men mina jaikur är tills vidare öppna för allmänheten. Jag har ingenting att dölja! Jag har rent mjöl i påsen!

Bloggar om Jaiku, sociala nätverk.


0 comments: